MENU

Door: DuurzaamMOED, 6 november 2018


#Hoedan? Symposium over duurzaam ondernemen in Midden-Brabant

Over het waarom waren de organisatoren van het symposium Duurzaam ondernemen in het volgende decennium wel eens. “Je vecht voor je kinderen en kleinkinderen.” “De energietransitie biedt ook veel kansen voor ondernemers.” “Wil je als onderneming bestaansrecht houden dan moet je wel duurzaam gaan werken.” Interessanter vonden zij de vraag #Hoedan? Die vraag stond centraal op het symposium dat op 1 november in Tilburg werd gehouden.

Voordat de ruim honderd deelnemers in twee sessies met elkaar de vraag Hoe dan? probeerden te beantwoorden werden ze getrakteerd op twee uiteenlopende inleidingen.

“Pas als je weet wat de meeste impact heeft op het milieu, kun je effectief verduurzamen.”

Verborgen impact

Babette Porcelijn ging in op de verborgen impact van ons doen en laten. Er wordt bijvoorbeeld veel gesproken over microplastics in ons milieu. De badkamer (gebruik van zeep, shampoo en tandpasta) zou daar een van de grootste veroorzakers van zijn, maar als je wat verder in de materie duikt (wat Babette Porcelijn heeft gedaan) dan blijkt dat de slijtage van autobanden zorgt voor 1700 keer zoveel microplastics.

Of de milieu-impact van onze boodschappen. Zit die in de producten zelf of in de verpakking? De meeste aanwezigen dachten dat de verpakkingen de grote boosdoener waren, maar dat bleek niet het geval.

“Als milieubewuste consument haten we de verpakking, maar dat is ‘not the point’. De meeste impact zit toch echt in de producten zelf”, aldus Babette Porcelijn.

Wij zitten aan de knoppen

Wat ze de aanwezigen met haar inleiding meegaf: “De consument is the key: wij zitten zelf aan de knoppen. Je kunt je beter focussen op de grote dingen en die met driekwart reduceren. Dat heeft veel meer effect dan veel ‘kleine dingen’ helemaal niet meer doen.”

Aan het einde van het symposium kreeg iedereen een exemplaar van haar boek De Verborgen impact. Alles voor een eco-positief leven. Zelf heeft ze een flink aantal stappen gezet en heeft ze inmiddels een positieve impact op het milieu.

“Met beide benen op de grond komen we geen stap verder.”

Kom in beweging ,doe iets

Het leek even een tegenstelling, maar uiteindelijk bleek het verhaal van de tweede inleider een goede aanvulling op het pleidooi van Porcelijn. Ruud Koornstra vond dat we niet moeten kissebissen over wat het beste is of wat beter kan. ‘Kom in beweging en doe iets’ is zijn devies.

“Heb het lef om te dromen: groot, groter, grootst. En reken op een wonder. Want wat is een wonder? Een man op de maan, vlak voordat Neil Armstrong zijn ‘small step for man’ zet. Of het eerste vliegtuig vlak voordat het loskomt van de aarde.”

Grote droom

Koornstra deelde zijn grote droom: dat de aarde in 2030 een paradijs is voor 10 miljard mensen. Onmogelijk? Kijk dan eens naar wat er in ruim 10 jaar allemaal mogelijk is. “Op een foto genomen op paaszondag 1900 zie je op 5t Avenue, New York enkel paard en wagens en als je goed kijkt één auto. Op de foto genomen op paaszondag 1913 kun je uren naar een paard en wagen zoeken, maar je ziet echt alleen maar auto’s. Of de energietransitie die Nederland onderging nadat er in 1959 gas was gevonden in Slochteren. Tien jaar later zat het overgrote deel van Nederland aan het gas. Dus waarom pas energieneutraal in 2050? Durf te dromen en kom in beweging. Want met beide benen op de grond komen we geen stap verder.

Deelsessies

Na deze twee inleidingen gingen de aanwezigen vol inspiratie naar de deelsessies. Zij konden kiezen uit de volgende negen onderwerpen

  • Uitwisseling energie (Stoomnetwerk Waalwijk)
  • Afval bestaat niet. Uw kansen bij de circulaire economie
  • Circulair in de openbare ruimte
  • New Logic: gasloos distributiecentrum
  • Financiering van energiebesparing en opwekking
  • Gasloos produceren
  • Kraaiven & Vossenberg – blijf de handhaving voor; start nu met besparen
  • Duurzaamheidskompas: duurzaam vooruit met jouw bedrijf
  • Hoe CO2-beprijzing leidt tot winstgevend energie besparen.

Het enthousiasme van de twee inleiders was duidelijk overgeslagen op de workshopleiders en alle deelnemers. Er werd out-of-the-box gedacht, kaartjes uitgewisseld en nieuwe allianties gesmeed. De ideeën voor een duurzaam Midden-Brabant vlogen over tafel. En op de vraag Hoe dan? was veelal het antwoord: door gewoon te beginnen.

De Groene Pluim

Tot slot van de bijeenkomst ontving Remmers Bouwgroep de Groene Pluim als tweede bedrijf in Midden-Brabant en als elfde bedrijf in Nederland. Het bouwbedrijf kreeg de onderscheiding uit handen van de Tilburgse wethouder Berend de Vries omdat het voorop loopt op het gebied van circulair en duurzaam bouwen en een positieve bijdrage levert aan de energietransitie. Daarmee behoort Remmers Bouwgroep tot de absolute koplopers van duurzame Nederlandse ondernemingen.

Pieter Remmers, commercieel directeur was aangenaam verrast: “Ik ben vooral trots op onze mensen waarmee we dit samen gepresteerd hebben. Wij zijn de vierde generatie binnen ons familiebedrijf.” Ook dat is duurzaamheid, of in het Zuid-Afrikaans: volhoudbaarheid.

Fotoverslag van het symposium (klik op foto en hij komt groot in beeld):