MENU

Door: Frits Buijs, 25 oktober 2016


Energieke koplopers gezocht

Wie kan je beter vertellen wat duurzaamheid voor je bedrijf kan opleveren, dan een collega-ondernemer die het zelf ervaren heeft. Dat is het idee van de Energieke Regio, die ook in Midden-Brabant van start gaat. Koplopers die andere ondernemers vertellen welke duurzame maatregelen ze genomen hebben en wat het hen heeft opgeleverd.

“Samen met de Midden-Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij voor Energie en Duurzaamheid (MOED) zoeken we koplopers voor de Midden-Brabant”, Jaap Willem Eijkenduijn een van de bestuurders van Energieke Regio. “In Gilze-Rijen zijn we al begonnen. In de overige acht gemeentes in de regio Hart van Brabant zoeken we twee bedrijven per gemeente. Deze ondernemers worden onze ambassadeurs.”

Ambitie

jaap-willem-eijkenduijn-moed-duurzaamEijkenduijn: “Het belangrijkste wat we van deze koplopers vragen is ambitie! De ambitie om iets aan duurzaamheid te doen. Vaak weten ze zelf niet goed waar ze moeten beginnen. Daar gaan wij ze bij helpen. Bijvoorbeeld door een nulmeting uit te voeren en op grond daarvan een advies op maat op te stellen, dat laat zien waar de kansen liggen om te verduurzamen. Hierbij kijken we zowel naar het gedrag, verhoging van het comfort als naar de energiekant. We nemen alles mee: de verlichting, installaties, gedrag, sluimerverbruik, alles!”

De methode die Energieke Regio gebruikt gaat uit van verleiding. “Er zijn op dit moment 15 Energieke Regio’s in Nederland. Wij willen ondernemers verleiden om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Niet door de stok te hanteren, maar door ze te laten zien wat het oplevert. We werken samen met omgevingsdiensten die de regels moeten handhaven. Als wij ondernemers kunnen verleiden om maatregelen te nemen dan hoeft de omgevingsdienst misschien niet meer langs te komen en te dreigen met de stok.”

Lokale aspect

Ook het lokale aspect is binnen Energieke Regio heel belangrijk. “Wat je lokaal kunt doen, doen we ook lokaal. Dat geldt voor adviseurs, maar ook de werkzaamheden die voorgesteld worden in het advies worden zoveel mogelijk door lokale bedrijven uitgevoerd.”

De ondernemers die aan de eerste fase hebben meegewerkt worden vervolgens de ambassadeurs voor Energieke Regio. Eijkenduijn: “Zij gaan het verhaal aan collega-ondernemers vertellen. Dat doen we op een groots symposium. We geven deze goede voorbeelden letterlijk en figuurlijk een podium. In ruil daarvoor zorgen wij voor goede communicatie. Een mooi verhaal in de lokale pers. Als je dat enthousiast brengt, krijg je vanzelf een olievlekwerking.”

Meedoen?!

Ondernemers die mee willen werken aan een Energieke Regio met MOED kunnen contact opnemen met: Jan Snelders, regiocoördinator: (06) 147 67 412 of jsnelders@duurzaammoed.nl of met Jaap Willem Eijkenduijn van Stichting Energieke Regio: (06) 531 59 175 of jweijkenduijn@energiekeregio.nl.

logo energieke regio

 

logo MOED

 

 

 

Bron foto: CityMarketing Tilburg

Plaats uw reactie