MENU
Stap 1 naar CO2-neutraal ondernemen

Waar wordt in mijn bedrijf energie verbruikt?

U creëert bewustwording en inzicht door het energieverbruik van uw organisatie of een specifiek product in kaart te brengen. Met die gegevens kunt u daarna een eigen CO2-voetafdruk berekenen. Doet u dat jaarlijks dan maakt dat ook direct besparingsmaatregelen zichtbaar. U kunt op deze website gratis uw eigen CO2-voetafdruk berekenen. Voor een meer uitgebreide berekening kunt u contact opnemen met de experts voor CO2-calculatie of met deze tools die u inzicht geven in uw energieverbruik.


Stap 2 naar CO2-neutraal ondernemen

Hoe bespaar ik op energieverbruik binnen mijn bedrijf?

Vervolgens gaat u het energieverbruik verminderen. Ontdek de innovatieve oplossingen bij de volgende rubrieken en vraag de daarbij genoemde partners van Duurzaam MOED naar hun advies. U kunt ook gestructureerd aan de slag met CO2-vermindering door gebruik te maken van de CO2-Prestatieladder.


Stap 3 naar CO2-neutraal ondernemen

Hoe gaan we zelf duurzame energie opwekken?

De energie die u na bespaarmaatregelen nog nodig heeft kunt u, door gebruik te maken van bijvoorbeeld de wind, de zon of biomassa, zelf (of samen met anderen op uw bedrijfsterrein) duurzaam opwekken. Onderzoek samen met de duurzame energiepartners van Duurzaam MOED hoe u dit voor uw organisatie kunt realiseren. Ook is het mogelijk om via de op deze website genoemde energieleveranciers al direct zelf groene energie in te kopen.


Stap 4 naar CO2-neutraal ondernemen

Waarmee compenseren we (nog) niet te reduceren CO2-uitstoot?

Door (nog) niet te verminderen uitstoot van CO2 van bijvoorbeeld uw vliegreizen of wagenpark te compenseren neemt u hier toch 100% verantwoordelijkheid voor. U treft hier meer informatie en de betreffende partners van Duurzaam MOED voor CO2-compensatie.


Stap 5 naar CO2-neutraal ondernemen

Hoe communiceer ik de genomen stappen met mijn stakeholders?

Klanten, medewerkers en andere belanghebbenden kunnen de door u genomen stappen naar CO2-neutraal ondernemen alleen waarderen wanneer ze ervan weten. Communiceer daarom en inspireer anderen om uw voorbeeld te volgen. Daarnaast creëert u door effectief te communiceren een unieke positionering in uw markt. Maak gebruik van ons communicatieplan en vraag de partners van Duurzaam MOED naar hun communicatieve mogelijkheden.